zondag 28 november 2010

De Zwolvo - de zwevende Volvo

Toegevoegd: YouTube filmpje.

De remleiding naar de achterwielen was de reden voor het niet halen van de APK. Een nieuwe remleiding dus. Maar probeer dat maar eens zonder brug.
Eerst hebben we een paar velgen plat onder de wielen gelegd. Dat gaf zo'n 25 centimeter ruimte onder de auto. En dat is te weinig om lekker te kunnen werken.
Na lang wikken en wegen hebben we besloten om het spaargeld bij elkaar te leggen en elkaar geen Sinterklaascadeaus te geven. Dat leverde voldoende geld op voor een minibrug.
Die is te koop bij Vocor.

In deze fotoserie vertellen we over onze eerste ervaringen met de minibrug.

Je kunt de minibrug op drie breedtes instellen. Op deze foto zie je de middelste maat. Die bleek niet breed genoeg voor de Volvo 66.
De smalste breedte blijkt overigens perfect voor onze Burton-Lelijke Eend.
Dus: breder maken. Eerste de tussenstukken er tussen uit.
En dit is de maximale breedte.
Zoals je ziet is het geheel erg plat. Dat neemt dus niet zoveel ruimte in de schuur in.
De wieltjes zorgen er voor dat de minibrug gemakkelijk onder de auto te rollen is.
Hier is de minibrug onder de Volvo 66 gerold. We hebben 'm links van het midden geplaatst. Bij het "omhoog draaien" zullen de achterwielen omhoog gaan, en de voorwielen zullen op de grond blijven.
Hopen we :-)
De waarschuwingen op de minibrug. Met een klik op de foto kun je ze lezen.
De platen waar de auto nu op rust kunnen over de pen achter de grote moer en beetje heen en weer geschoven worden. Dat maakt het instellen gemakkelijker.
De werking is simpel: met de slinger linksonder wordt de onderste stang korter gemaakt. Dat gebeurt zowel aan deze als aan de andere kant.
En als de onderkant korter wordt, dan gaat de bovenkant van de driehoek omhoog.
Hier zijn de achterwielen al van de grond af.

En dit is het eindresultaat. Voldoende ruimte om onder de auto te kunnen werken.
Middenonder zie je de Variomatic.



































 Later hebben we nog twee assteunen bij het linker- en rechter achterwiel geplaatst. Want de minibrug ziet er wel stevig uit, maar als deze bezwijkt...

Eerste indrukken van de minibrug:
- voor €495 een compacte oplossing in plaats van een garage met brug. Uiteraard niet te vergelijken, maar waarschijnlijk genoeg voor 80% van onze klussen onder de auto;
- het omhoogdraaien gaat verrassend licht. Je kunt het ook met een zware boormachine doen;
- het in de breedte verstellen is tijdrovend, reken er minstens een uur voor;
- je kunt niet onder het midden van de auto komen, daar zit de minibrug dan in de weg;
- als je de minibrug in het midden onder de auto plaatst dan kun je de auto snel van de voor- op de achterwielen "wippen".

Als met al: een "betaalbare" (maar niet goedkope) en praktische oplossing. Als we ooit nog een keer rijk worden kopen we een garage met een echte brug :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten